Monday, July 6, 2009

Pesanan buat adik2 baru

Salam sejahtera semua..

Terima kasih kerana sudi singgah dia teratak HELWA PERMADAH yang tak seberapa ni.. Hari ini, 6 Julai 2009 bermula sesi baru 2009/2010 bagi semua pelajar Universiti Malaya.. Tak kira yang lama, yang baru, yang tua, yang muda.. Asalkan bergelar pelajar UM..

Memandangkan pelajar baru yang perempuan lebih ramai pada sesi kali ini, saya ingin berpesan supaya sentiasa berwaspada dengan apa2 yang mencurigakan. Org perempuan ni fitnah, so kena la pandai jaga diri. Tutup aurat sebagaimana yang Allah perintahkan, jaga pergaulan, jaga akhlak, jaga keselamatan diri dan harta benda. Semua ni utk kepentingan kita di dunia & akhirat.

Perkataan "aurat" berasal dari bahasa Arab yang membawa maksud "maruah". Bila pikir betul2, jika membuka/mendedahkan aurat, samalah ertinya dengan menghilangkan maruah. Jadi, maruah seorang perempuan adalah seluruh anggotanya kecuali muka & tapak tangan. Pasni pakat2 la tutup aurat neh..

Bagi ibubapa, menjaga anak perempuan lebih susah dari menjaga anak lelaki. Biasanya ibubapa lebih risaukan anak perempuan. Kebimbangan ini disebabkan fenomena sosial kita di Malaysia terutama di Kuala Lumpur. Gejala zina, rogol, bunuh, dan sebagainya sedang bermaharajalela. Remaja sekarang lebih gemar ikut kawan2 & hidup berfoya2. Semua ini secara x langsung adalah mukaddimah kepada gejala yg saya sebutkan tadi..

Sebab itu kita x digalakkan melepak & membuang masa. Elakkan dari terjebak dengan budaya clubbing jugak. UM ni terlalu bebas utk kita keluar masuk pintu pagar utama. Tidak seperti kampus lain yang lebih skema ttg peraturan keluar masuk. Manfaatkan kelonggaran yang diberikan ini utk kebaikan diri sendiri, masyarakat, dan agama.

Diharap semua sahabat2 & adik2 dapat memberikan komitmen sepenuhnya kepada pengajian masing2 sehingga berjaya memperoleh & membawa pulang ijazah di akhir nanti.. Tabahlah menghadapi apa jua cabaran yang mendatang demi sebuah kejayaan yang sgt bermakna buat ibubapa kita.

Jangan duk buang masa dgn perkara2 lagha.. Banyakkan mendekatkan diri kepada Allah dan kuatkan kebergantungan pada-Nya.. Apa gunanya kita sbg hamba-Nya jika semasa susah baru nak cari Dia.. Sedangkan kita lupakan Dia di kala kelapangan. Jika kita ingat pada-Nya di waktu lapang, nescaya dia akan ingat & bantu kita di kala kesempitan & kesusahan..

Sekian sedikit coretan dari saya Fatin Nasibah binti Elias, selaku Pengerusi Hal Ehwal Wanita (HELWA) PERMADAH merangkap Timb. Naib Yang Dipertua 1 PERMADAH. Semoga Allah mempertemukan kita di program2 PERMADAH yang akan datang, insyaAllah. Yang terdekat adalah Minggu Pendaftaran Persatuan/Badan Pelajar bermula 21julai hingga 24julai. Meh la daftar PERMADAH beramai-ramai. InsyaAllah lepas tu plak ada Hari Interaksi Permadah pada 25julai.

Wallahua'laam..

No comments:

DIWANI 09